Ahad, Disember 30, 2007

Subhanallah

Saya berkunjung ke weblog Ustaz Zaid bila saya membaca entri menarik ini. Subhanallah!

Kanoute Saves Spanish Mosque

MADRID — Malian Muslim footballer Frederic Kanoute, the striker of Spain's Seville FC, has saved the only mosque in the southern Spanish city of Seville from closure.

Kanoute has paid 510,860 euros (some $700,000) so that fellow Muslims in Seville would not find themselves without a mosque, reported Agence France-Presse (AFP) Thursday, December 13.

The privately owned mosque was due to be sold after a contract to use the premises by the local Muslim population had expired.

But Kanoute stepped in to purchase the building.

The 30-year-old striker has not made any comment on the matter.

But city authorities have confirmed that the property has been registered in Kanoute's name, according to the BBC Sport.

It is estimated that Kanoute has spent almost a year's salary to buy the mosque.

Kanoute, , one of the finalists for the 2007 BBC African Footballer of the Year award, moved in 2005 from French champion Lyon to Seville FC, the 2006-07 Spanish league's third and the holder of last season's cup championship.

Grateful

Spanish Muslims said they really appreciate Kanoute's moving gesture.

"If it had not been for Kanoute then we would not have had a mosque on Fridays, which is the most holy day of the week for Muslims," a spokesman for the Islamic Community of Spain was quoted as saying by BBC Sport.

Kanoute, who has also created a foundation in his motherland Mali to help orphans, reverted to Islam 10 years ago.

Last Ramadan, he impressed Spanish football fans by his unique performance though he was fasting.

Kanoute was crowned last year the league's top scorer with 20 goals, outperforming football legends such as Brazilian Ronaldinho.

Kanoute, a practicing Muslim who regularly performs his prayers even in the locker room, refused last season to wear a jersey advertising for an internet gambling site, because gambling is forbidden in Islam.

His team had to give him a brand-free jersey until he accepted wearing the sponsored jersey in return for money to an Islamic charity.

Lalu saya membuat carian tambahan. Bacalah disini atau disini dan renungilah betapa murninya usaha seorang yang seagama dengan kita.

Lalu soalan timbul kepada diri sendiri - bagaimana dengan diriku?

.

Jumaat, Disember 28, 2007

Al-Fatihah

Terkejut bila mendengar berita pagi tadi. Saya kuatkan radio supaya boleh dengar dengan jelas. Betulkah apa yang saya dengar ini, ataupun ada kesilapan nama? (Maklum sahajalah, telinga baru lepas servis).

Bila tiba dipejabat saya buka internet, terus cari laman akhbar. Mmemang sah Benazir Bhutto sudah pergi. Dalam keadaan yang menyedihkan. Satu pengakhiran hidup yang tidak patut bagi seorang pemimpin, tetapi keadaan di Pakistan tidak dapat kita duga. Hari ini disanjung semulianya, esok bila jatuh di keji sebusuknya.

Tidak perlu diulas panjang. Berita ini dan ini rasanya memadai. Dan hingga minggu depan, inilah juga topik utama akhbar. Kita doakan supaya Malaysia tidak menjadi seperti itu. Politik, apa sahaja yang menarik darinya kecuali wang, kuasa dan nama, tetapi juga ada perkara-perkara buruk yang kita sendiri tidak sanggup dengar. Namun yang paling hebat, Islam jugalah yang terpalit nama. Si pembunuh itu mungkin sudah dapat rasakan yang dia sudah berbahagia di syurga. Itu kita tak boleh lah nak buat pengadilan, biarlah Allah yang membalasnya.

Semoga apa yang berlaku ini adalah pengajarannya untuk kita.

Al-Fatihah buat semua mangsa.

.

Rabu, Disember 26, 2007

Disebalik kesakitan

Sakit telinga kiri saya datang kembali. Sama seperti tahun lepas, bila saya tiba-tiba rasa speaker kurang terima respon walaupun pada tahap volume yang sederhana. Ayat yang mudah ialah 'hampir pekak.' Tahun lepas, ia terjadi pada bulan puasa. Asalnya saya biarkan, tetapi semakin lama semakin sakit. Berdenyut-denyut. Nak buka mulut pun tak boleh luas-luas. Saya bukannya takut doktor atau tak suka makan ubat, tetapi selalunya membiarkan kesakitan pada badan kerana biasanya 'baik sendiri.' Antibodi kuatlah kononnya. Oleh kerana dah sakit dan hangin satu badan sudah naik, maka saya pun pergilah ke klinik yang berselang dua pintu dari pejabat. Bukannya jauh sangat pun. Doktor periksa kata ada wax. Bagi ubat titis dua botol kecil dan bayar RM 10, dua tiga hari selepas itu hilang masalah. Mudah.

Itu cerita tahun lepas.

Sakit telinga ini datang kembali, saya rasa sudah lebih dari sebulan (mungkin dua, mungkin tiga). Sepeti biasa, saya biarkan sahaja dan buat tak tahu. Balik raya Aidiladha di kampung, keadaan bertambah sakit. Tambahan pula bila mandi, air masuk ke telinga. Berdenyut-denyut rasa macam nak telan orang. Itu pun saya boleh buat tak tahu. Biarkan, biarkan. Tapi bila kepala dah letak fikiran negatif yang macam-macam, tambahan pula usia tahun hadapan akan betukar angka sebelah depan (alamak!) maka saya sedapkan hati ke farmasi.

"Ear drop satu. Ada wax!" Saya bagi arahan pada ahli farmasi tanpa beri peluang dia tanya apa-apa. Tapi sebotol ear drop berharga RM 15 tu saya lihat lain macam. Tiada batch no, manufacturing date atau expiry date. Mungkin ada pada label tapi saya lihat bahagian itu telah di potong (di buang). Bersoal jawab juga dengan si Cina tu, tapi malas nak soal siasat sanagt, bayar sahajalah.

Namun keadaan tetap sama, malah denyutannya semakin menjadi-jadi. Mulalah saya menyumpah seranah si Cina farmasi tu. Entah-entah ear drop ni dah expired. Sudahlah resit pun tiada, nak claim kita beli di farmasinya pun tak boleh. Saksi pun tiada, kerana saya beli seorang diri. Nasib badanlah, kerana nak kerja senang. Kalau nak baik, jumpa doktorlah.

Pagi tadi saya dah merasa lain macam. Seram sejuk. Eh, tak kanlah sakit telinga boleh menyebabkan demam. Tapi tak mustahil. Dalam keadaan saya ni pun susah nak demam (setahun sekali pun payah..Alhamdulillah), saya tahan juga denyutan di telinga dan juga badan yang dah panas. Satu hari berteka-teki sama ada nak pergi klinik atau tidak, tapi akhirnya saya mengalah. Sebelum jadi apa-apa, baik saya bertindak.

Pukul 5, saya cepat-cepat keluar sebelum ada yang memanggil. Nak pergi ke klinik mana pun saya tak pasti. Lupa pula bertanya man klinik yang sesuai. Saya memandu dalam lebat mengambil jalan lain dari biasa, bila saya kemudian teringat ada satu klinik yang selalu disebut-sebut tidak jauh dari rumah sewa. Bila ambil nombor, sempat juga saya tanya, "Doktor perempuan ada tak?" Jawapannya tiada. Alamak, tapi tak mengapalah.

Bila giliran tiba, saya terus kata pada doktor - "sakit telinga, ada wax agaknya" (memudahkan tugas doktor, bukannya tunjuk pandai ataupun takut..) Doktor pun tak tunggu lama. Ambil satu alat dan teropong telinga. Dia berdiri sebentar sambil memandang saya.

"Mm..banyak wax. Kita buat suctionlah."

"Apa?" (bukannya tak tahu makna suction, tapi dahsyat sangatkah sampai begitu? Saya bayangkan dapat ubat titis seperti dahulu).

"Buat suction. Mungkin sakit sikit," kata doktor.

"Nak ke?" Dokto minta persetujuan. Mungkin jika saya kata tidak, dia tidak mahu buat. Saya diam lagi berfikir seketika. Apa salahnya jika untuk kebaikan. Kalau sakit pun, sedikit sahaja. Kalau nak baik pun, saya pasti cara ini lebih mudah dari guna ear drop.

"Bolehlah kot..." saya memberi jawapan seakan tidak pasti.

"Apa? Nak ke?" Doktor bertanya lagi.

"Mmm... bolehlah," saya jawab sambil mengangguk dan jawapan ini meyakinkan doktor. Saya pun menjadi yakin. Tadi ragu-ragu juga.

Dokor memanggil pembantunya dan terus ke bilik belakang. Saya terdiam seketika. Dahulu, ketika attachment di HKL, selalu nampak doktor guna suction pada mulut pesakit yang bertujuan mengeluarkan apa-apa yang menghalang mulut dan pernafasan. Biasanya makanan. Saya bayangkan bunyinya dan kesakitan yang doktor katakan. Hmm...

Doktor mengeluarkan yang saya kira suction machine. Tidaklah kecil, dan tidak juga besar. Ada mesin kecil mudah alih dan disebelahnya sebotol air. Ada satu wayar semacam paip yang disambungkan ke mesin itu. Saya duduk, lalu doktor menghidupkan mesin. Bergegar juga dada, namun saya tenangkan hati. Tapi entah apa yang saya baca pun saya tak ingat.

Menggunakan suction, doktor sedut apa sahaja yang ada di telinga kiri saya. Hasilnya akan masuk ke dalam botol yang berisi air. Ada semacam benda yang menyekat telah ditarik keluar. Mula-mula lega rasanya. Tetapi kemudiannya mula terasa sakit, kerana saya merasakan yang daging telinga saya bagaikan disedut keluar. Aduh... Banyak kali juga telinga kiri disedut, sehingga saya tiba-tiba rasa menjadi manusia normal.

Teruk juga bila lihat isi kandungan yang keluar dari telinga saya yang masuk ke botol. Doktor pun kata banyak. Maksudnya, kritikal juga tahap kesakitan yang selama ini saya buat tak tahu sahaja. Bahaya betul. Kemudian, dibuatnya juga perkara yang sama di telinga kanan. Tapi menurut doktor, telinga kanan tahapnya tidak seteruk kiri.

Semasa disedut, terasa ngilu dan sakit pada tahap minima. Cuma bila keluar dari bilik rawatan, saya rasa menggigil. Mungkin kerasa kesan suction, atau mungkin juga kerana seram sejuk badan yang rasa nak demam. Tambahan pula, hujan diluar mencurah-curah turun. Penghawa dingin yang tak sejuk pun tiba-tiba rasa sejuk.

Duduk sebentar, kemudian nama dipanggil. Saya diberi ear drop dan ubat tahan sakit. Caj perkhidmatan cuma RM 35. Tidaklah mahal mana. Jadi, apa yang saya lengahkan selama ini?

Sampai di rumah, saya keluarkan ubat. Mandi, solat, buka laptop dan siapkan kerja-kerja akhir terjemahan yang perlu dihantar malam ini juga. Alhamdulillah, segalanya selesai. Saat ini, telinga sudah kurang denyutannya. Namun menurut doktor, telinga kiri saya pelik, kerana ada banyak 'sawang-sawang putih seperti sawang pada dinding.' Hmm..pelik juga. Tetapi saya mahu habiskan dahulu ubat tahan sakit dan ear drop supaya tidak timbul masalah lain pula selepas ini. Dan Alhamdulillah, speaker saya sudah kembali normal. Volume pada tahap minima pun boleh dengar. Cuma ada sakit sedikit kesan dari suction. selebihnya, legaa..

Jadi, semasa menaip ini, saya teringat sesuatu. Mengapalah saya melengahkan diri dari berjumpa doktor? Bukankah penyakit itu mudah dikesan jika bertindak dari awal. Pada tahap usia sebegini, ada baiknya andai saya lebih sensitif terhadap segala perkara yang pelik pada tubuh badan. Kalau kereta mengeluarkan bunyi pelik pun dah risau, mengapa pula tubuh badan saya tidak boleh sensitif?

Hmm..insaf juga. Tapi biasalah kita ini manusia. Selagi tak merasa sakit, selagi itulah dibuat tak tahu atas apa sahaja yang berlaku. Dan kesakitan ini sebenarnya menginsafkan. Nampak sahaja kecil, tetapi saya harus lebih berhati-hati. Tambahan pula dengan tekanan kerja yang lain macam, dan tahun hadapan pula saya bertukar posisi dengan tambahan tanggungjawab, maka saya perlu lebih sensitif. Apatah lagi berada dalam lingkungan orang-orang yang sakit dipejabat, sekejap demam, sekjap MC, sekejap masuk hospital dan ubat yang pelbagai jenis, cukup menginsafkan. Dan saya juga sudah mula menukar gaya pemakanan dan membetulkan menu harian supaya nampak lebih menyihatkan. Untuk kebaikan diri sendiri juga.

Namun, pencegahan lebih baik dari merawati. Sesungghnya di sebalik kesakitan itu, ada keinsafan.

Cuti

Kisah bulan dua belas lagi. Bila tengok kalendar, tanda merah melimpah ruah. Cuti berselang hari. Maka ada yang gatal-gatal isi borang cuti sambil-sambil mahu cuti panjang. Kemudian, bulan satu pula ada lagi beberapa cuti umum. Maka yang jadi mangsa, kita inilah. Dah isi borang cuti pun, dapat SMS lewat malam suruh masuk kerja.

Nasiblah orang kolar putih ni. Lagi-lagi dalam service line. Cuti pun tak senang.

Pesanan bos: "Lain kali kalau nak cuti pun, susun jadual. Jangan bagi office kosong. 1hb nanti jangan cuti. Semua kerja"


P/s: Kena denda. Report Buruh nanti baru tau...huhuhu..

Selasa, Disember 18, 2007

Satu Liter Air Mata

Ini benar-benar mengundang kesedihan.



Hujung minggu, saya berendam airmata separuh hari kerana cerita ini - 1 Liter Of Tears atau dalam bahasa Jepun ia di namakan 1 Litre No Namida. Bukan setakat satu liter air mata yang tumpah, tapi kekaguman terhadap watak utama yang begitu memberi inspirasi kepada mereka yang masih bernafas.

11 siri, setiap satunya berdurasi 50 minit, membuatkan punggung rasa kebas, mata berpinar-pinar menatap skrin dengan airmata yang sekejap jatuh, sekejap reda. Tidak pernah dalam sejarah hidup saya (sejak 29 tahun yang lalu...ehem..) begitu teruja dengan cerita bersiri seperti ini, apatah lagi kisah airmata. Tetapi saya tidak boleh elak satu perkara - andai ia kisah benar saya tidak akan ketepikan sama sekali.

Dan seperti biasa, saya akan googlekan 1 Litre Of Tears sama ada di Wiki atau youtube bagi mencari maklumat tambahan atau apa-apa sahaja perkara yang menarik yang tidak saya ketahui. Bnayak rupanya perkara yang diluar jangkaan saya yang menyebabkan cerita ini menjadi terkenal.

1 Litre of Tears juga dikenali sebagai A Diary with Tears, A Diary of Tears atau Ichi Rittoru no Namida. Ia mengenai sebuah kisah benar seorang gadis bernama Ikeuchi Aya (nama sebenar ialah Aya Kito) yang menghidap penyakit spinocerebellar ataxia (SCA).

Dalam kisahnya yang sebenar, ia merupakan catatan harian yang ditulis oleh Aya Kito (19 Julai 1962 – 23 May 1988) yang mula menulis diari setelah dicadangkan oleh doktornya bagi melihat sebarang perubahan yang berlaku pada tubuh badan dan pergerakan sehariannya. Akhirnya ia meninggalkan satu habit kepada Aya untuk menulis pada setiap hari tentang dirinya, perasaannya dan pengalamannya sehingga ia menjadi inspirasi kepada orang lain. Aya terus menulis sehingga beliau tidak mampu lagi memegang pen. Diari tersebut telah diterbitkan selepas kematian Aya dan diberi nama 1 Litre no Namida.

Aya dikesan menghidap SCA ketika berusia 15 tahun dan berperang dengan penyakitnya selama 10 tahun sebelum meninggal dunia pada usia 25 tahun. Sehingga kini, 18 juta buah bukunya (diarinya) telah terjual. Bayangkan, ia telah memberikan inspirasi yang cukup besar kepada mereka yang masih hidup untuk terus menghargai kehidupanini.

Apa yang menarik ialah kisah ini digarap dengan cukup cantik. Ada kalanya ia tidak memerlukan dialog yang panjang, cukup sekadar musik latar yang cukup sentimental dan panorama alam yang dimainkan bersama-sama dengan gerak bahasa badan pelakon yang mantap lalu menimbulkan keharuan yang bukan sedikit. Memang ceritanya cukup cantik dan kemas, maka tidak hairanlah biarpun tanpa dialog, airmata mudah sahaja gugur.

Saya berkata benar, kerana saya bukanlah mudah menggugurkan airmata dengan mudah, apatah lagi biula menonton (apalah sangat!). Tetapi cubalah tonton, episod pertama sahaja sudah bikin sebak!

Sedikit nota tentang SCA. Ia sejenis penyakit yang tidak menyakitkan. Ia mengurangkan kemampuan seseorang bertindak, bergerak, memberi respon, kemudiannya mengganggu proses seharian ketika berjalan, bercakap, makan dan apa-apa sahaja aktiviti harian. Ia tidak menyakitkan, lalu biar sebaik atau sepandai mana pun seseorang itu, ia ibarat 'bangkai bernyawa' yang terlantar di katil hospital. Masih boleh berfikir secara waras tetapi tidak boleh memberi respon melalui percakapan mahupun tindak balas fizikal.

Sinopsis berepisod boleh di dapati di sini.

Khamis, Disember 13, 2007

Hujan a.k.a banjir

Bulan duabelas ialah musim - cuti sekolah, orang kahwin, budak-budak berkhatan, jemputan kenduri-kendara, musim hujan dan yang tak seronok ialah - banjir.

Di Johor, sebelum Disember 2006, banjir adalah satu fenomena ganjil. Ia wujud di tempat tertentu, sama ada di tepi sungai, di pinggir laut, di kawasan rendah atau di tempat dimana berlaku korupsi dan sesi tutup mata hingga menyebabkan empangan cetek dan sungai tidak di korek.

Itu dahulu. Sebelum Disember 2006.

Ada nostalgia tentang banjir besar sebelum ini sebenarnya. Saya tak berkesempatan nak menulis entri khusus tentang banjir besar tahun lepas. Bukan kerana laptop dihanyutkan banjir, bukan kerana idea hilang di telan bah, bukan kerana penat mencuci dan mengemas rumah, bukan kerana meraih simpati rakyat Malaysia yang mencurah-curah menderma dalam tabung prihatin yang di tubuhkan tetapi lambat dapat sumbangan. Tetapi kerana tak sempat. Saya adalah antara insan yang melihat dan kemudian mendengar cerita dan merasakan beban mereka yang di timpa malang, kerana mereka adalah saudara-mara terdekat saya yang berada di Kg Jawa, Segamat, satu kawasan yang teruk juga di timpa musibah. Dan cerita yang saya ambil dari bibik ialah sewaktu AidilAdha awal tahun ini, iaitu selepas banjir pertama, atau sebelum berlakunya banjir kedua. Saya tidak tahu apa cerita yang berlaku selepas banjr kedua, dan kesimpulan selepas kedua-dua banjir besar itu.

(Lebih kepada birokrasi sebenarnya dan saya amat geram...geram sehingga tidak sanggup menulis entri itu. Tapi tidak kali ini. Geram sampai tak buat pun, tak guna juga)

Nostalgia ini ada saya catatkan dengan tangan sewaktu mengunjungi rumah atok yang masih kukuh berdiri pada banjir besar pusngan pertama biarpun air meninggalkan kesan melepasi paras pinggang dewasa, dan juga melalui gambar yang saya rakam di rumah bibik yang airnya naik melepasi bumbung dan juga suasana di pinggir sungai Segamat di jambatan kedua yang, bila saya tengok memang tak boleh nak percaya, dan memang sungguh dahsyat.

Nantilah, akan saya ceritakan bila sempat.

Dahulunya banjir berlaku disebabkan oleh angin-angin yang turun ke bawah, bukannya ke pantai timur (angin sudah berubah haluankah?).

Bila berlaku banjir lagi sekali ini, saya berkata kepada seorang kawan yang punya ibu bapa juga di Segamat, "Orang Johor ni banyak dosa ke? Cukup-cukuplah tu, pangkah lainlah pula tahun depan."

Dia senyum sahaja.



P/s: Saya bukan anti Johor. Saya darah Johor juga. Lahr di Johor. Kad pengenalan pun 01!

Tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya - 2

Entah mengapa, kata-kata tawakkal sahaja bermain di kepala. Dan saya mengulangi lagi doa yang sya reka sendiri - berdoa supaya tidak hilang, bukannya andai ia hilang, digantikan dengan yang lain.

Saya menarik nafas. Tawakkal. Mee dalam pinggan masih bersisa. Tekak rasa berat mahu menelan, kerana ada perkara lain yang lebih penting untuk dihadam. Saya mengambil telefon, mencari nombor si pemanggil tadi, lalu menghantar pesanan:
"Salam. Terima kasih kerana memaklumkan. Rasanya saya tak sempat nak patah balik. Saya tawakkal sahaja, semoga Allah menjauhkan saya dari perkara yang buruk. Terima kasih atas usaha encik. Hanya Allah yang dapat membalas jasa encik. Terima kasih."

Sent.


Balasan tiba hanpir setengah jam kemudian.

"Saya bukannya apa kita ni sebangsa dan seagama, saya bukannya tak nak tolong tapi sebab saya tengah menjalankan tugas, sama-samalah kita berdoa semoga selamat. Insya Allah"

Dia meletakkan nama dihujung pesanan.

Kemudian saya keluar dari KL Sentral menuju Plaza Sentral. Fikiran saya tenang kini. Tawakkal dan menyerahkan segala-galanya kepada Allah. Kepadanya saya berserah kini, semoga kereta yang tidak dinaikkan tingkapnya itu selamat tanpa dipecah atau dicuri.

D dalam dewan, saya ketepikan sama sekali tentang kereta. Malah, sempat juga menjamu makan tengahari, menyambung perbincangan lalu berpisah di dalam komuter.

Sebak sahaja punch kad touch n go, saya meninjau-ninjau kereta dari kejauhan. Bayangannya nampak tetapi saya cuba memastikan ia bukan ilusi. Bila semakin dekat, saya pasti. Alhamdulllah, kereta saya, dengan tingkap separuh tertutup di pintu kiri jadapan dan sedikit terbuka di pintu kanan, selamat tanpa sebarang perkara buruk. Saya mengelilingi kereta, dan tiad cacat cela.

Alhamdulillah.

Terus saya mengutusi pesanan kepada si pemanggil tadi:
"Alhamdulillah, kereta saya selamat. Semoga Allah memberkati usaha encik dan merahmati kehidupan encik di dunia. Semoga apa yang encik lakukan mendapat balasan baik darinya. Panjang umur, berjumpalah kita."

Saya tidak tahu mengapa saya tidak cuba menelefon mengucapkan terima kasih, sebaliknya sekadar menghantar pesanan. Tetapi petang selepas pulang dari kerja, saya terlihat nombornya pada senarai miscall.

Tak mengapalah. Panjang umur, berjumpalah kita.

Buat pertama kalinya dalam hidup, saya merasai hikmah bertawakkal ke[ada Allah. Tawakkal dan berserah dengan sejujur hati. Alhamdulillah, Dia Maha Mnegetahui dan Maha Mendengar.

Alhamdulillah.

Tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya.


.

Isnin, Disember 10, 2007

Tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya - 1

Kecuaian saya pagi tadi hampir membawa padah.

Cuaca pagi tadi mendung, tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda hujan. Saya membuka tingkap sambil memandu, tambahan pula bertujuan menyedut udara segar pagi yang sejuk dan mendamaikan. Kebetulan pagi tadi destinasi pertama bukanlah ke pejabat, tetapi arah 'lain' di KL. Saya memilih menggunakan komuter, lalu parkir di tepi jalan menghala ke stesen UKM Bangi. Perjalanan lancar tanpa gangguan. Tiba di KL Sentral, pagi masih awal, dan saya juga tiba awal dari masa yang dijanjikan. Sambil berlegar-legar di dalam kawasan KL Sentral, perut tiba-tiba minta di isi bila ternampak papan tanda kedai makan yang bersepahan. Sebaik sahaja membayar dan duduk, satu panggilan telefon dari nombor yang asing masuk ke talian.

Terkejut seketika saya panggilan itu dari pegawai KTM yang membuat rondaan. Sangkaan saya mereka mahu 'clamp' kereta kerana parkir di luar kawasan, tetapi sangkaan saya salah.

"Saya telefon nak beritahu tingkap kereta cik sebelah penumpang hadapan tidak tutup." Kata-katanya terus mematikan selera saya.

"Saya dapat nombor telefon ni dari kad cik yang ada tergantung dalam kereta. Saya minta izin ambil dari dalam kereta." Saya tergamam tanpa kata. Terbayang kereta yang di parkir dengan tingkap terbuka.

"Err...terima kasih..hmm...tapi...," saya keputusan ayat, kehabisan kata-kata. Tiba-tiba saya merasakan segala urat dan saluran darah yang menyambungkan nafas dan darah ke otak bagaikan terhenti.

"Nanti cik tutuplah tingkap ni ya. Saya risau pula nanti jadi apa-apa." Saya tidak ingat apa yang dikatanya selepas itu, kerana yang bermain dalam fikiran saya ketika itu ialah - kereta hilang, kelam-kabut diparkir, buat laporan polis, claim insurans, beli kereta baru, buat downpayment, tiada kenderaan ke pejabat, kesusahan mahu bergerak kesana kemari, maka terpaksalah meminjam motor adik atau ambil kereta yang di kampung...blaa..blaa...blaa...

Yang saya ingat hanyalah bila saya mengucapkan terima kasih berkali-kali kepada si pemanggil.

Buat seketika saya terpandang mee yang terhidang. Mati akal dibuatnya. Saya tidak mampu berfikir waras, lalu menyuapkan mee dengan perasaan separa siuman.

Telefon berdering lagi, dari pemanggil yang sama.

"Saya letak semula kad cik tadi. Jadi sekarang ni macamana?" dia bertanya meminta tindakan dari saya. Saya terdiam lagi. Kali ini sudah mampu berfikir.

"Saya ni sebenarnya sedang meronda di sini. Saya dari Kajang. Cik dimana sekarang?" dia bertanya lagi bila melihat saya seolah-olah tergamam.

"Saya di KL Sentral, ada kursus hingga pukul 1."

"Jadi macam mana sekarang?"

"Ermm..boleh tak saya minta tolong encik untuk tengok-tengokkan kereta saya sementara encik meronda. Tak payah tunggu disitu pun tak mengapa. Sekadar tengok-tengok," saya meminta simpatinya, semoga dia boleh membantu.

"Saya tak boleh tunggu d sini cik," dia membalas.

"Maksud saya, tak perlu tunggu. Cuma tengok sahaja bila encik lalu lalang disitu."

"Saya tak lalu di sini lagi cik. Saya lalu sekali sahaja."

Saya terdiam seketika.

"Saya ni cuma beritahu. Kebetulan saya meronda disini hari ini. Saya takut apa-apa terjadi pada kereta cik pula nanti." Nampaknya dia begitu prihatin. Syukurlah.

"Tak mengapalah, nanti saya uruskan." Berkali-kali ucapan terima kasih saya ucapkan.

Saya berfikir sambil mengunyah mee. Nyata saya tidak mampu menghabiskan sarapan dengan kepala yang tidak tenang.

Sekali lagi dia menelefon.

"Cik mintalah tolong dari kawan ke, adik ke, suami ke. Bahaya kalau ditinggalkan kereta dengan tingkap terbuka disini," katanya lagi.

Hendak minta tolong dari siapa pula? Kalau ada kunci spare elok juga. Masalahnya kunci spare dirumah. Berpatah balik semata-mata mahu tutup cermin? Saya melirik ke arah jam. 9.30 pagi. ada masa setengah jam sebelum kursus bermula. Satu kursus yang penting. (Malah saya ponteng kerja pag ini kerana kursus ini).

Berpatah balik adalah satu keputusan yang wajar biarpun saya harus menyalahkan kegopohan dan kebodohan diri kerana tidak terlalu berhati-hati. Tidak pernah terjadi kejadian seperti ini sepanjang saya memegang stereng, kerana saya seorang yang cukup cermat. Biasanya saya akan melihat sekeliling kereta sehingga berpuas hati sebelum keluar. Tetap pagi tadi, entah kenapa. Mungkin kerana terlalu teruja mahu mengikuti kursus ini, atau mungkin juga satu hukuman kerana lari dari kerja, dengan sengaja.

Saya beristighfar, membaca apa yang patut bagi menyedapkan hati.

Memang tidak wajar berpatah balik, fikir saya. Masa, saat ini begitu berharga. Bukan setakat emas, malah lebih dari itu.

Lalu?

Tidak mungkin saya berpatah balik. Ini tindakan drastik. Saya menetapkan keputusan yang dirasakan amat wajar disaat ini. Saya bertawakkal dan berdoa semoga tidak ada apa-apa perkara buruk berlaku. Kalau hilang pun kereta nanti, saya berdoa semoga Allah menukarkannya dengan ganjaran lain yang lebih besar, kerana apa yang saya lakukan saat ini pun adalah kerana-Nya (mungkin kerana-Nya).

Tawakkal. Itu sahaja usaha setakat ini.

Saya berdoa dan berdoa. Bukannya berdoa 'andai ia hilang, digantikan dengan yang lain' tetapi 'berdoa supaya tidak hilang.' Satu doa yang positif dan memikirkan yang positif, biarpun saya merasa amat risau. Bagi saya, ia hilang tak mengapa. Kereta ini pun hasil titik pelun sendiri, dan hilang pun kerana kecuaian sendiri. Mungkin tiada rezeki. Tetapi yang baiknya, janganlah hilang

Jadi, bagaimana keadaan kereta selepas itu?



....akan bersambung.

Jumaat, Disember 07, 2007

Masalah?

Betapa besar pun masalah kita, besar lagi masalah orang lain.

Jadi, jangan asyik fikirkan masalah sendiri ya!