Isnin, September 12, 2011

Soalan raya yang klise

Kepada sesiapa sahaja, jemputan rumah terbuka sempena Syawal memanglah berderet-deret setiap Sabtu dan Ahad. Itu pun berselang seli dengan undangan perkahwinan. Belum lagi jamuan oleh syarikat sendiri, jemputan pelanggan dan rancangan untuk mengadakan rumah terbuka sendiri. Itu pun belum lagi rancangan menziarahi jiran di sebelah menyebelah. Ada kalanya tak sempat kerana jiran pun sibuk memenuhi undangan luar.

Dua tiga tahun kebelakangan ini, ramai mengeluh jalan-jalan sekitar ibu kota sesak yang teramat sangat pada Sabtu dan Ahad. Ramai orang keluar berhari raya, ramai yang terlewat hadir kerana tersangkut dalam kesesakan, malah banyak yang terpaksa meninggalkan jemputan dek kerana letih memandu. Maka facebook menjadi ruang pertemuan untuk mana-mana jemputan yang tidak sempat disinggahi.

Ada sesetengah orang beranggapan jemputan rumah terbuka adalah ruang untuk saling mengenali apatah lagi jika terlibat dalam perniagaan. Mencari pelanggan, mendapatkan kontrak, mengenali pengedar atau mendapatkan ruang untuk menyelit dalam perniagaan. Manalah tahu rezeki terpijak. Jemputan yang hadir pun bukan calang-calang dan bukan sebarangan. Lihat dari pakaian dan beg tangan yang dibawa pun sudah menunjukkan dia itu siapa. Itu belum lagi dengar tutur bicaranya yang sekerat ular sekerat belut. Gaya orang kota.

Jadi dari mengelakkan dari menjadi bodoh sombong - tak kiralah kita datang oleh jemputan atau sebab mahu meluaskan contact -  say aperturunkan soalan-soalan yang patut ditanyakan bagi memenuuhi masa lapang ketika menghadiri jemputan. Kita harus ingat, tuan rumah sangat sibuk melayan semua tetamu dan kita bukanlah sesiapa dimatanya ketika itu. Ada lagi orang lebih penting. Jadi,daripada duduk membatu di sudut rumah sambil berulang alik membawa pinggan kosong, maka eloklah bertegur sapa dengan soalan-soalan klise berikut. Pastikan anda menggunakan sapaan yang betul supaya tidak silap bicara.

  1. Boleh tahan ya jalan sesak, nampaknya semua orang ke rumah terbuka. Datang dari mana?
  2. Sudah lama datang /  Baru tiba?
  3. Banyak rumah terbuka hari ini?
  4. Tadi saya dari ........... terus ke sini. Mujurlah jalan tidak sesak.
  5. Cuaca hari ini panas / redup /  hujan.
  6. Kawan kepada ........... (suami tuan rumah) atau ......... (isteri tuan rumah)?
  7. Tinggal di mana? 
  8. Datang dengan siapa?
  9.  
  10.  
  11.  
  12.  
Akan dikemaskini dari semasa ke semasa

Akhir sekali soalan:
Boleh dapatkan no telefon, manalah tahu pusing-pusing sekitar ..................... (tempat tinggal kawna baru tu). 

Bila dah dapat no telefon barulah boleh tanya nama.

Akhirnya kita akan dikenali sebagai orang yang tidak sombong meski pun kita ini berat mulut.

Amacam, ok?

Tiada ulasan: