Ahad, Oktober 02, 2011

Janji sepotong jari

Dikemaskini pada 4 Oktober dengan beberapa pembetulan fakta.

Gambar diatas adalah buku rujukan matapelajaran Kesusasteraan Melayu bagi pelajar sekolah menengah sekitar 90-an. Kata orang, belajar untuk SPM. Kata oranglah. Atau pun - kata orang lagi - aliran untuk pelajar yang tak dapat atau tak layak masuk kelas sains. Kelas yang dikatakan untuk pelajar pandai, pintar dan cerdik. Kelas yang menyebabkan ramai kawan saya yang bertukar ke sekolah beraliran sains (sekolah kami belum ada aliran sains) tersangkut dan terpaksa mengulang SPM tahun berikutya. Tapi dalam kes sekolah kami, aliran sains memang tak ada. Tak wujud lagi ketika itu kerana sekolah kami ini sekolah baharu dan saya sendiri adalah generasi kedua sekolah.

Ada empat lima kajian teks - novel, cerpen, puisi, drama dan teks klasik. Teks novel ialah Mereka Yang Tertewas karya Hasanuddin Mat Isa yang pada saya ketika itu novel paling hebat pernah saya baca. Macamana tak hebat, tak pernah dapat akses pada bahan bacaan yang bagus dan baik. Nasib sekolah luar bandar, begitulah ya. Klise. Perpustakaan sekolah pun hidup segan mati tak mati mahu. Hanya pada tingkatan empat sahaja barulah buku-buku memenuhi rak perpustakaan. Barulah dapat pegang Warkah Eropah dan Daerah Zeni. Tapi nak baca tak faham. Maka belek-belek sahajalah.

Teks yang tiada dalam gambar ialah Keris Laksamana Bentan yang merupakan teks sastera klasik drama. Kami kurang mengkaji teks ini. Mungkin kerana aliran drama pentas amat asing bagi kami pelajar luar bandar. Apa yang kami faham ialah drama di kaca tv yang cuma ada tiga saluran dan terhad siarannya. Atau pun drama radio yang ketika itu kami seronok mendengar telatah Pak Chat dan keluarganya yang kebetulan tinggal di Felda, sama dengan saya. Jadi, seronok mendengar atau seronok kerana kebetulan dalah satu kebetulan juga.

Rampaisari Prosa Warisan yang juga tiada dalam gambar merupakan teks sastera klasik. Kami belajar bahasa arkaik yang unik, tentang kisah zaman dahulu yang pelbagai dan teknik realisme magis yang sudah  wujud sebelum Marquez muncul dengan karya yang membeliakkan mata khalayak dunia. Kita sudah ada realisme magis lama sebelum Marguez lahir. Ini realiti.

Lukisan Zaman ialah antalogi puisi, manakala Kelapa Nan Sebatang ialah antologi cerpen. Kelapa Nan Sebatang ialah judul cerpen SN Shahnon Ahmad, yang ketika itu kami baca sambil ketawa dan gelak-gelak. Tak faham kenapa harus berdiri atas titi kelapa dan perhati sampah sarap yang mengerumun sungai? Ketidak fahaman itu kemudian dicerahkan oleh cikgu yang sabar mengajar kami. Namun beliau tetap cengil dan masam meski kami gelak-gelak dalam kelas. Kami tak kisah pun kena herdik kerana kebodohan dan kenakalan kami.

Malah cikgu mencabar kami dengan sesungguhnya. Memandangkan kami ini generasi kedua sekolah, dan generasi kedua Kesusasteraan Melayu, dimana calon SPM sebelumnya tiada seorang pun yang dapat A, maka beliau membuat satu kenyataan berani mati. 'Saya potong jari kalau kamu dapat A dalam Sastera kali ini.' Dia ulang banyak kali. Dalam kelas. Dalam kelas tambahan. Dalam ujian percubaan. Sengaja ulang-ulang untuk membakar semangat.

Dia cabar kami untuk dapat A atau untuk kami kasihankan dia supaya tidak dapat A? 

Natijahnya, ramai sahabat saya dapat A untuk Kesusasteraan Melayu. Saya adalah salah seorang yang terselit. Ehem. Ketika mengambil keputusan disekolah, kami teringatkan cabaran cikgu. Tapi kami tak berani tuntut janji. Saya sendiri tak cari dan tak jumpa dia. Kami kasihankan jarinya. Apatah lagi dia sedang mengandung ketika itu.

Bila terpandang buku-buku ini, saya teringatkan janji cikgu. Janji sepotong jari



3 ulasan:

Nowwa Fitri berkata...

Alah Zeti..teringat buku-buku ni.Seronok, tapi cikgu aku lebihkan Keris Laksama Bentan tu, sampai nak juling biji mata aku ni.Almaklum bila sekolah di bandar, sekolah pulak top 5 NS, kelas sastera pun macam kelas matematik je stress-nya.Hahahaha...

Puan Lavender berkata...

Assalamualaikum

Nak minta izin untuk pinjam gambar buku teks kesusasteraan melayu tu boleh tak?

Terima kasih.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Nowwa,
Siapa kata kelas sastera ni untuk budak tak pandai :P

Puan Lavender,
Silakan, saya izinkan :)