Khamis, November 15, 2012

Selamat Hari Jadi, Masterpiece

Selamat ulang tahun kelapan. Sudah besar, sudah darjah dua. Sudah tahu apa itu sekolah, apa itu peperiksaan, apa itu kegagalan.

Selamat hadi jadi masterpiece - blog yang menjadi saksi naik-turun-naik suhu kepengarangan saya.

Hari ini tahun baru. Sudah satu ribu empat ratus tiga puluh empat tahun selepas peristiwa Hijrah Nabi SAW dari Mekah ke Madinah. Perjalanan dari Mekah ke Madinah sekarang dengan bas mengambil masa enam jam. Zaman Nabi dahulu, entah berapa hari pula. Dengan padang pasir yang tandus, habuk yang menyekat pandangan, panas yang membahang dan cucaca kering yang menyengat - Nabi membawa Islam sebagai penyatuan.

Allahumma salli 'ala Muhammad.

Hayati doa awal dan akhir tahun ini. Semoga kita mendapat barakah daripadanya.


Doa Akhir Tahun Hijrah

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


Doa Awal Tahun Hijrah

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Tahniah atas penyiaran artikel Ulasan Buku di Mingguan Malaysia untuk edisi 25 November 2012.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Terima kasih memaklumkan. Memang saya tidak tahu apa-apa kerana tidak sempat membeli akhbar tersebut oleh kesibukan di luar jangka.

Terima kasih sekali lagi :)