Isnin, Disember 31, 2012

Selamat tinggal 2012

Apa boleh saya buat kenyataan 2012 tahun produktif?

Isu karya timbul di media atau sekadar terperuk dalam kantung e-mel editor mungkin menjadi penanda aras untuk penulis berkarya dengan lebih gigih. Tahun ini, karya saya banyak tersiar di media. Tetapi saya belum boleh berbangga dengan pencapaian itu. Sebagai penulis atau pengarang, memang satu kepuasan karya tersiar. Tetapi kayu ukur pertama ialah berapa banyak yang ditulis pada tahun itu. Amat malang jika yang tersiar itu adalah hasil yang terap sekian lama, bukan karya terkini.

Ini boleh jadi muhasabah untuk saya.

Malah sebagai pembaca buku, saya sekadar mengulas berdasarkan tanggapan saya terhadap buku. Saya bukan pengkritik juga bukan pengkaji sastera. Maka apa yang diulas adalah dari kacamata seorang pembaca. Ini perkara yang sukar difahami sesetengah insan yang memandang saya dari kacamata penulis. Tak mengapa, mereka berhak berkata dan meluahkan. Saya gembira dengan apa yang saya lakukan.

2012 banyak perkara yang telah saya lunaskan. Alhamdulillah, ia kian mendewasakan. Selamat datang 2013. Selepas ini kita akan kerap bertemu dimedium ini.

1 ulasan:

ASaL berkata...

menjadi seorang pengarang, adalah menjadi seorang dalang. seperti dalam Jejak Langkah, Pram.

Dewasa, 2013, adalah tahun untuk pemilik blog ini dewasa dalam penulisan.