Rabu, Januari 02, 2013

Seperti menukar baju

Ada insan yang begitu sinikal menempelek insan lain yang berusaha mencipta azam setiap kali kalendar masihi bertukar. Untuk apa memasang azam katanya, jika azam tahun terdahulu terbengkalai, tersadai, tidak tercapai.

Saya pernah berkeadaan begitu dahulu, ketika sekolah, ketika menuntut. Saya mendapati ia memberi satu paradigma positif, dimana saya berusaha mencapai apa yang telah saya senaraikan. Apabila dilihat satu persatu azam-azam tersebut, ia memberi muhasabah untuk kit amenilai sejauh mana perjuangan dan perjalanan kia dalam kehidupan - apakah benar ini ini berada dalam landasan yang tepat untuk menikmati semua yang kita mahukan?

Tidak salah memasang azam, malah kini saya yakin adalah lebih bermanfaat memasang azam setiap hari. Misalnya mahu baca hingga ke mukasurat berapa, berapa banyak kalori yang diambil hari ini atau mahu siapkan kerja berapa banyak. Kecil-kecil azam itu adalah meter ukur kejayaan diri untuk hari itu.

Memasang azam tidak perlu setiap awal tahu. Memasang azam perlu setiap hari. Ia seperti memakai baju, di mana setiap hari kita perlu tukar, basuh, bersihkan dan pakai baju lain. Barulah hidup rasa sempurna dan terarah perjalanan.

Selamat tahun baru 2013 masihi!


For last year's words belong to last year's language
And next year's words await another voice.

- T.S Eliot


Tiada ulasan: