Khamis, Disember 12, 2013

Berubah

Kepada seorang rakan, saya bertanya kepadanya, what does make you change. Jawapan pertamanya ialah, hidayah milik Allah.

Mengenalinya sebelum ini, dia seorang yang terkawal meskipun gemar keluar menonton wayang, makan dan bergembira disamping pelajaran. Jarang saya lihat dia sedih. Pernah terdengar dia menjadi begitu kerana keluarga - dia memiliki satu keluarga yang besar dan adik beradik yang ramai. Kota ini menjadi tempat untuknya melepaskan semua kesempitan itu.

Selepas kami belajar, berpisah dan dia dengarnya berkahwin dan melanjutkan pelajaran sehingga ke PhD. Status terkininya dalam FB menghairankan, dan saya terkesan dengan perubahan yang dibuatnya terhadap anak-anak dan keluarga.

Lalu soalan itu saya tujukan kepadanya. Dia menemui sesuatu ketika berada di luar negeri. Menyiapkan PhD merupakan satu bebanan tetapi hidayah, katanya. Dia menemui pelbagai perkara yang membuatkannya mengenali diri.

Berada dalam lingkungan mereka yang telah berubah menjadikan kita insan yang bersyukur kerana diberi peluang bersama-sama dalam jalan kebaikan.

Melihat insan yang sedang berubah, kita berusaha menjadi pendamping terbaik agar dapat menyantuninya dengan segala panduan dan nasihat yang perlu agar sentiasa jelas akan matlamat akhirnya.

Melihat insan yang mahu berubah menjadikan kita seorang yang sentiasa melihat diri agar perubahannya adalah menuju kebaikan dan menyuluhnya ke jalan yang betul.

Melihat insan yang enggan berubah menjadi satu malapetaka buat diri kita, apatah lagi perlu bersama-samanya dalam menulasi tanggungjawab yang telah disandarkan.

Benarlah, hidayah milik Allah. Tugas kita adalah berusaha dan berdoa.

Tiada ulasan: