Ahad, Januari 19, 2014

Yang luas pandangan

Seorang teman yang terinspirasi dari sebuah filem, membuat keputusan untuk mengembara supaya lebih mengenali manusia. Sekejap ke Eropah, sekejap ke Amerika Latin sekejap ke negara jiran. "Berjalanlah," katanya, "kau akan melihat pelbagai manusia di luar." Banyak yang menyedarkan, banyak yang menginsafkan, katanya lagi. "Kita akan lebih mensyukuri nikmat hidup di Malaysia dan memberi banyak maklumat dalam menghadapi hidup.'

Dia memberi contoh, dalam kita sibuk-sibuk bercakap tentang GST, di Eropah pula kadar cukainya tinggi tapi rakyat masih hidup dengan aman. Ini hasil dari ketelusan kerajaan, katanya. Maka kerajaan harus meniru usaha itu - lebih telus dan tegas. Begitu juga dalam pendidikan, urusan agama, sukan, pengurusan ekonomi, kerajaan harus buat ini buat itu.

Begitu katanya. Hasil apa yang dia dapat dari kembaranya ke luar negeri.

Tetapi apabila mendapati kembaranya itu sekadar mahu mencari kebebasan dan kegembiraan, sambil melepaskan diri dari beberapa beban yang digalas untuk dilepaskan kepada orang lain maka nampak ia seperti seorang yang tidak bertanggungjawab, atau lebih mudah enggan memegang tanggungjawab. Kerana dia gemar memberi kepuasan pada diri tanpa ada apa-apa yang perlu digalas.

Jika tidak, masakan masalah sendiri tidak mampu diselesaikan dan dibiarkan tergantung begitu, lalu dia pergi mencari kebebasan dan kegembiraan sambil mengharap masalahnya itu akan hilang di telan waktu. Ah, jauh kau mengembara kawan, tapi masalah yang wujud dalam diri takmampu kau selesaikan. Maka usahlah bercakap yang tinggi melangit sedangkan rumput di bumi pun tak mampu kau sentuh!

Tiada ulasan: