Jumaat, Februari 14, 2014

Pesanan terakhir

Ada sesekali waktu, saya menyelami Khutbah Wida' dengan sepenuh perasaan. Di dalamnya ada pesanan tentang persaudaraan, menjaga agama, pengharaman riba', hak ke atas isteri dan wanita, amanah dalam pergaulan, larangan zina dan sikap bertanggungjawab.

Khutabah Wida' ini ringkas tetapi di dalamnya Nabi menyampai pesanan yang penting kepada kita sebagai umat akhir zaman. Apatah lagi mutakhir ini kita didatangkan dengan pelbagai ujian dan cabaran. Maka marilah kita kembali renungi Khutbah Wida' ini dan tanyalah kepada diri apa yang telah kita lakukan terhadap agama.


Perkara yang berlaku mutakhir ini, sama ada yang terpalit kepada agama atau negara mahu pun diri sendiri sering membawa saya melihat kembali diri, bahawa kita tidak boleh sewenang-wenangnya membuat tanggapan sendiri lalu memaksa orang lain menerima pendapat itu.

Banyak perkara sebenarnya boleh diselesaikan dengan hanya kita berusaha memahami dan saling mengerti perbezaan dan persamaan kita. Bukan...nya berusaha menyamaratakan pandangan dan memaksa orang lain menerima pendapat kita.

Belajarlah mendengar kemudian memahami kalau pun kita tidak bersetuju kerana ia boleh mengurangkan timbulnya persepsi lain meskipun tidak mampu menyelesaikannya.

Bukankah separuh dari masalah itu selesai apabila kita cuba memahaminya?

Tiada ulasan: