Isnin, Julai 28, 2014

Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [4]

Membaca manuskrip sudah menjadi minat Tuan Haji sejak beliau bersara. Katanya, dahulu kitab-kitab bertulisan Jawi ini dibaca disekolahnya, sekolah pondok. Beliau berasal dari Terengganu dan mempunyai kerabat dari istana. Tidak hairanlah namanya bermula dengan 'Nik'. Sempat juga dia menceritakan asal usul bagaimana beliau mendapat Nik.

Tentang manuskrip, katanya setiap kali hari raya, kerajaan Siam membenarkan pintu sempadan dibuka untuk kemudahan rakyat kedua-dua negara keluar masuk bagi melawat saudara mara. "Ketika ini, kawalan sempadan dilonggarkan dan kita boleh keluar masuk tanpa pemeriksaan yang ketat. Dalam tempoh seminggu, kita boleh masuk ke Patani bagi beraya. Kerajaan sana membenarkan kerana mereka tahu masih ramai rakyat Malaysia mempunyai saudara di Patani. Tetapi ada syaratnya. Kita tak boleh bawa duit dalam jumlah yang banyak. Mereka akan tuduh kita beri sumbangan pada 'pengganas' Patani pula," kata Tuan Haji panjang lebar. Beliau selalu keluar masuk ke sana, khususnya ke madrasah dan sekolah pondok. "Selalunya saya cari kitab-kitab lama yang masih ada. Kitab ini mereka susun elok-elok menanti penjual kerana mereka tahu kita mencarinya."

Tapi timbul pula masalah lain, kata Tuan Haji. "Mereka tidak tetapkan harga berapa yang perlu dibayar. Jadi inilah masalah saya paling besar."

"Selalunya berapa mereka kira?"

"Dalam RM300 ke RM500. Selalunya mereka suruh kita masukkan ke dalam tabung masjid dan sedekah dengan ikhlas. Tentang ikhlas itulah yang susah, Nak mengukur keikhlasan dengan ringgit ni susah sedikit."

Kitab-kitab inilah yang dibawanya pulang untuk disimpan dan dijadikan koleksi peribadi. Mana yang boleh dibacanya dia akan menelaahnya sendiri. Tapi, Tuan Haji pun tahu, belajar memerlukan guru. Ketika inilah dia memerlukan orang yang boleh membaca Jawi dan mengajar serta menelaah kitab.

Ketika itu gambar sudah pun siap diproses. Salinan cakera diserahkan pada beliau. Empat jam berbual dengannya terasa bermanfaat dengan pelbagai maklumat baharu yang cukup berguna buat saya. Buku-buku yang saya keluarkan ketiga ditunjukkan kepadanya termasuklah koleksi Khazanah Fathaniyah saya ketepikan. Beliau sudah bersiap sedia untuk pulang.

Saya menantikan carian manuskripnya ketika cuti Aidilfitri nanti. Beliau berjanji untuk mengkhabarkan perkembangan manuskrip yang dicarinya. Semoga perkenalan ini akan memulakan satu perjalanan yang menyegarkan terhadap manuskrip dan tulisan Jawi.

Azan zuhur berkumandang tepat ketika beliau melangkah keluar dari pejabat dan saya merasa kenyang dengan pelbagai perkongsian pada minggu-minggu akhir Ramadhan ini.


Baca juga:
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [1]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [2]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [3]



Ahad, Julai 27, 2014

Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [3]

Selepas bercerita tentagn manuskrip dan dakwat, Tuan Haji menyambung cerita lagi. Tak jemu-jemu beliau melayan kami yang asyik dengan perkongsiannya. Saya pula suka melayan orang yang suka bercerita. Banyak ilmu yang boleh ditimba dari pengalaman orang lama.

"Pada suatu masa, dakwat yang digunakan untuk menulis boleh merosakkan buku. Dakwat itu namanya iron gall." Tuan Haji mengulangnya beberapa kali. Saya menuliskan namanya di papan putih sambil Tuan Haji membetulkan ejaan iron gall. Dakwat ni cantik bila dicetak. Berkilat dan kemas. Tetapi bukunya boleh rosak kalau tidak dibuka dalam tempoh yang lama. Saya ada senaskhah Qur'an yang sudah reput dan rapuh kerana sudah lama tidak digunakan. Ini akibat ionization kerana penggunaan dakwat iron gall. Buku yang menggunakan dakwat ini memadailah kita selak-selak supaya masuk angin dan disentuh selalu. Jika tidak ia seperti kain yang reput. Nak dipegang tak boleh, nak dialihkan pun tak boleh. maka duduklah ia di rak menunggu hancur sebelum dibuang."

"Bagaimana boleh jadi begitu," soal saya kehairanan.

"Dakwat iron gall dihasilkan dari campuran iron atau besi. Ia macam besi yang berkarat, lama-lama akan mereput. Kalau buku tidak diselak-selak, ia akan reput macam tu sahaja. Sebab itu orang sebut Qur'an buruk, kerana inilah - iron gall. Kalau Qur'an buruk, satu apa pun tak guna. Nak baca tak boleh, nak sentuh pun tak boleh. Maka dibiarkan begitu sampailah hancur untuk dibuang. Orang ang macam Qur'an buruk begitulah. Satu apa pun tak boleh guna," ujar Tuan Haji lagi. Ternyata jelas sekali penerangannya, mencerahkan pandanganku yang agak kelam oleh sebab mengantuk kerana bersahur awal dan matahari pun dah naik mencecah zuhur. Waktu-waktu ini sangat mencabar mata!

Selepas itu, saya pun berusaha mencari maklumat tentang iron gall. Memang diakui, iron gall memang cantik bila dicetak pada kertas. Maklumat pada laman web ini menyatakan :
Iron-gall ink was the most important ink in Western history. Leonardo da Vinci wrote his notes using iron-gall ink. Bach composed with it. Rembrandt and Van Gogh drew with it. The Constitution of the United States was drafted with it (Ink Corrosion). And, when the black ink on the Dead Sea Scrolls was analyzed using a cyclotron at the Davis campus of the University of California, it was found to be iron-gall ink (Nir-el 157).  
Menurut Wiki
Due to the ease of making iron gall ink and its quality of permanence and water resistance this ink became the favored one for scribes in the European corridor as well as around the Mediterranean Sea. Surviving manuscripts from the Middle Ages as well as the Renaissance bear this out as the vast majority are written using iron gall ink, the balance being written using lamp black or carbon black inks. Laws were enacted in Great Britain and France specifying the content iron gall ink for all royal and legal records to ensure permanence in this time period as well. The popularity of iron gall ink traveled around the world during the colonization period and beyond. 
Lihat, iron gall adalah salah satu ejen penjajahan dan penjelajahan!

Ketika itu kitab yang diimbas sudah pun siap. Fawwaz sudah dalam kerja-kerja terakhir bagi memperkemas gambar supaya berada dalam resolusi terbaik. "Kitab-kitab lama ini boleh kekal hingga 200 tahun kerana ia disimpan dengan teliti.

Tulisan ini kemas dari kulit ke kulit kerana tugas si penulisnya hanyalah menuliskan ayat-ayat. Dia bekerja sekejap sahaja, bukanna menulis satu hari. Dia bertugas atas perintah Sultan selepas melalui pemilihan ketat kerana mencari penulis manuskrip pasti memerlukan tulisan yang cantik, jujur dan ikhlas. Dia bangun awal pagi dan terus menulis sejak dari subuh. Bila matahari naik atau bila dia penat, dia kena berhenti. menulis tak boleh dipaksa sebab nanti tulisannya tak cantik. Selepas itu dia buat kerja lain, misalnya bercucuk tanam di sekeliling rumah. Esoknya dia sambung semula menulis sehinggalah siap satu buku."

"Betul juga ya. Sebab itu tulisannya kemas dan cantik. apatah lagi dia perlu buat banyak salinan untuk Sultan, pembesar dan rakyat supaya boleh dibaca oleh ramai orang." Saya menambah berdasarkan apa yang pernah dibaca dalam buku.

"Kitab ini bioleh kekal cantik kerana digunakan cuma pada perayaan mawlid, dibaca ketika hari mawlid. Kitab ini dibalut elok dan disimpan dalam bilik. Bila nak guna barulah kitab ini dibuka. Apatah lagi kitab ini milik Sultan, jadi kita perlu menjaganya dengan baik."

Saya melihat lagi ilumninasi yang ada. Dakwat yang berwarna emas itu saya rasa dengan jari. "Ilmuninasi ini pun bukannya ada pada setiap helaian muka. Iluminasi cuma terdapat pada halaman pertama, tengah dan akhir. Lain-lain halaman tidak ada corak secantik ini." Oh, ini pengetahuan baru bagiku. Mungkin Tuan Haji membaca buku Annabel kerana maklumat beliau tentang manuskrip cukup mendalam. Memang beliau mengakui membeli buku-buku Annabel kerana minat dengan kecantikan corak dan lukisan di dalamnya.

Bercakap tentang manuskrip, Tuan Haji mempunyai maklumat menarik tentang usahanya mencari manuskrip di Patani. Bacalah di entri berikutnya pula :)

Baca juga:
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [1]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [2]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [3]

Sabtu, Julai 26, 2014

Stupa yang sepi

Ketika menyelak-nyelak dan menyusun kembali album, terlihat pula pada gambar-gambar ketika ke Jogjakarta pada 2012. Sempat ke Borobudur yang unik dan menarik - lokasi wajib dilawati andai ke Jogja.


As you may know, this temple was built during 8th and 9th century and it took about 75 years to build. It was built as a Buddhist temple, it is a shrine to Buddha and a site of Buddhist pilgrimage.There are 504 Buddha statues, many of them are missing heads as they were taken away by early explorers. Now they can be found all over the world in different museums. Indonesia has made efforts to get some of them back, I doubt we will see even half of them returned. The temple was abandoned in 14th century and lay under volcanic ash and jungle until it was rediscovered by the British colonists in 1814. There is so much to say about this temple and I wouldn’t be the best source on its history and architecture. All I can say is that is breathtaking, every level is beautiful. You can easily spend the whole morning or afternoon just walking around and taking pictures. Sumber

Bercakap tentang Bobobudur tak sah kalau tak mengaitkannya dengan Raffles.


 The protection of the property is performed under Indonesian Law No. 11/2010 concerning Cultural Heritage and its surrounding cultural landscape. It is executed under a National Strategic Area and the Spatial Management Plan by the Ministry of Public Works in accordance with the Law concerning Spatial Management No. 26/2007 and Governmental Regulation No. 26/2008 concerning National Spatial Planning and will be enforced further by another presidential regulation regarding the Management for the Borobudur National Strategic Area that is still being drafted by the Ministry of Public Works. Sumber


Borobudur, a name deriving from an expression meaning 'Mountain of accumulation of merits of the ten states of Bodhisattva' is commonly thought of as a Buddhist structure, yet its initial construction was planned and conducted by Hindu builders sometime around 775 AD. The enormous first and second terraces were completed by a declining Hindu dynasty, construction was then halted for some years, and later, from 790 to 835 AD, the Buddhist Sailendra dynasty continued and finally completed the great stupa. Sumber

Jumaat, Julai 25, 2014

Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [2]

Masih lagi berkisar tentang Tuan Haji dan kitab yang dibawanya. Sebuah kitab yang cantik itu, 75 halaman yang perlu diimbas. Oleh itu, agak mengambil masa supaya dapat diproses gambarnya dalam fail yang bersesuaian untuk dicetak. Bagi diri saya sendiri, ini pengalaman pertama melihat dan memegang sebuah manuskrip lama. Sebelum lihat dalam gambar atau dalam beasberkaca. Kalau dapat lihat betul-betul pun, tak boleh pegang :(

Cara memegang kitab ini pun ada caranya, kata Tuan Haji.dia menunjukan warna hitam pada penjuru bawah setiap halaman. Kena pegang bahagian ini untuk selak halaman, katanya. Jika tidak, kertas ini tidak dapat tahan lama. Menyelak setiap halaman pun kena perlahan-lahan dan berhati-hati. "Cantik ni, cantik. Tulisannya kemas, bertintakan emas." Beliau menunjukkan kepada tulisan dengan khat thuluth berdakwat hitam dengan iluminasi pada bingkai keliling kertas yang berwarna emas dan warna-warna lain.

"bayangan orang dahulu buat dakwat hitam, emas, biru, hijau, bukanlah macam kita sekarang. Dakwat hitam ni didapati dari pasak sotong."

"Sotong?" Cerita Tuan Haji semakin menarik. Meski pun pernah juga saya dengar tentang pembuatan dakwat zaman dahulu, tetapi mendengar cerita yang terhasil dari pengalaman berbeza rasanya.

"Sotong, ada dakwatnya yang hitam. Kelongsongnya dipecahkan, dikumpulkan dan direbus bersama akar kayu dan tawas. Entah apa jenis akar kayu itu, saya tak tahu. Tapi pasti ada akar kayu. tawas juga wajib kerana ia melikatkan /  mengilatkan dakwat bila ditulis."

"Pasti banyak sotong yang diperlukan," ujar saya. "Masakan tidak," sambung beliau. "Tetapi tidaklah sesukar mana. Setiap kitab ini ditulis atas arahan Sultan. Maka mudahlah untuk mengerah orang-orang suruhan dan hamba rakyat ke pasar-pasar dan mencari sotong untuk dibuat dakwat." Tulisan khat thuluth kelihatan kemas berbaris tanpa bengkang bengkok, dengan saiz tulisan yang sama dari muka hadapan hingga muka surat terakhir. "Untuk tinta emas pula, memang emas sebenar yang digunakan." kata Tuan Haji. "Emas dahulu besar berketul-ketul saiznya, bukan macam sekarang yang berbentuk serbuk dan halus seperti pasir. Ketulan emas itu diasah pada belakang pasu, kemudian dicampur dengan akar kayu dan tawas serta direbus sekali. Untuk iluminasi kitab ini, entah berapa gram emas digunakan, tak tahu pula saya nak mengukurnya." Kami memegang bahagian beriluminasi emas. Memang cantik dan masih bersinar emasnya.

"Dakwat berwarna pula bagaimana? Kalau hitam dari sotong, warna hijau, biru, merah dari pokok?" Soal saya. Memang pernah saya terbaca, cuba inginkan kepastian.

 Ini contoh iluminasi pada sebuah manuskrip. Ini bukan kitab seperti yang dimaksudkan. Warna emas, warna merah, hijau, biru, hitam adalah hasil dari kebijakan silam menggunakan tumbuhan bagi menghasilkan dakwat. Sumber gambar

"Warna-warna lain ini dihasilkan dari tumbuhan. Hasil dakwat dari tumbuhan ini bagus sebenarnya, kekal lama dan bebas bahan kimia. Ia tidak merosakkan kertas dan warnanya tidak pudar." Jari Tuan Haji meraba-raba tulisan pada kertas dengan berhati-hati, seolah-olah warna-warna pada tulisan itu sedang berbicara dengannya."

"Warna biru unik kerana tidak dihasilkan dari tumbuhan. Dakwat biru dihasilkan dari mata lalat." Tuan Haji berhenti seperti mahu melihat kehairanan kami. "Mata lalat?" Saya melopong mendengarnya. "Bagaimana mata lalat yang kecil boleh hasilkan dakwat yang banyak?" Tuan Haji ketawa kecil, kami juga menyahut tawanya. Sedang memikirkan logik bagaimana lalat-lalat itu ditangkap dan dkorek matanya bagi mengeluarkan cecair. "Tapi ini jenis lalat yang besar, macam langau. Bukannya lalat biasa yang bersaiz kecil." Sambung Tuan Haji. "Untuk menangkap lalat-lalat ini pun tak ada masalah. Hamba rakyat dan orang suruhan pergi ke pasar-pasar menangkap lalat, dikumpulkan dan dikeluarkan cecair pada matanya. Untuk menghasilkan dakwat, masih gna ramuan yang sama. Campurkan dengan akar kayu dan tawas," sambung beliau lagi.

Begitulah kisah dakwat asli yang dihasilkan oleh orang kita zaman dahulu. Jadi apa bezanya dengan dakwat sekarang? Kita sambung pada entri berikutnya pula :)


Baca juga:
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [1]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [2]
Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [3]


Khamis, Julai 24, 2014

Sebuah manuskrip, iron gall dan mata lalat [1]


Saya menerima tetamu di pejabat seawal pagi lagi. Semalam Tuan Haji ini sudah menelefon bertanyakan lokasi pejabat. Jadi kedatangannya hari ini tidak mendatangkan kesulitan padanya, tiba-tiba sahaja sudah terpacul depan pintu. Beliau membawa senaskhah manuskrip lama dengan iluminasi yang menarik. Katanya buku ini beliau pinjam dari ... ayat seterusnya tidak boleh disambung. Masih berstatus rahsia. Dari mana dia mendapatnya dan bagaimana beliau meminjamnya biarlah rahsia.  Tapi yang penting dengan cara yang betul dan bertujuan baik.

Kami mempersilakan beliau duduk sambil menanti manuskrip tersebut diimbas. Sementara membunuh waktu, saya melayannya berbual-bual. Manuskrip yang dibawanya adalah kitab puji-pujian kepada rasul yang ditulis dalam Jawi dan Arab. Dua halaman pertamanya mempunyai iluminasi yang cantik. Segera saya teringat kepada Annabel Teh Gallop yang gigih mengkaji iluminasi dan surat-surat lama.

Tuan Haji pun bercerita tentang kitab ini. Dia meminjamnya dan akan dipulangkan apabila kembali ke kampung pada raya nanti. Sebab itulah dia membuat salinan. "Saya nak baca. Saya suka baca kitab seperti ini. Apayah lagi kitab yang beriluminasi," katanya. Berminat pula saya dengan kesungguhan Tuan Haji, maka ringanlah mulut bertanya pelbagai perkara. "Tuan Haji sudah bersara?" soal saya. "Ya, sudah." Tapi dia tak cakap bersara dari jawatan apa. Mungkin soalan silap. Saya berbual lagi, katanya membaca manuskrip sudah menjadi minatnya sejak dahulu, sejak dia sekolah di sekolah pondok. jadi sedikit demi sedikit dapatlah saya mengagak, beliau bukanlah pesara kerajaan.  Susuk tubuhnya dan cara beliau bebricara tidak menampakkan beliau adalah bekas kakitangan kerajaan.

Oleh kerana tidak berpuas hati, saya cuba bertanya lagi, "Tuan Haji pesara kerajaankah?" Kali ini baru dia menjawab dengan betul dan tepat. "Tidak, saya bukan pesara kerajaan. Saya pencen dari Petronas." Saya mengangguk-angguk, tapi dia menyambung ceritanya lebih panjang. "Saya asalnya bekerja dengan kerajaan, di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, MITI. Apabila Petronas di tubuhkan pada 1975, saya antara 11 orang kakitangan MITI yang diserap masuk ke Petronas. Kebetulan, di MITI saya bekerja bahagian minyak dan gas. Jadi, saya menjadi orang awal yang bersama Petronas." Saya jadi tertarik dengan kata-kata beliau, rajin pula beliau melayan dan bercerita. "Saya bekerja di Petronas sehinggalah saya bersara sepuluh tahun lepas." Dia membelek-belek kitab yang dibawanya."

"Petronas beri pencen?" Hairan juga saya. Ada pencen, atau kerana dia adalah kakitangan awal.

"Bukan pencen. Ada kawan saya dapat RM1.2 juta sebagai bayaran persaraan." Terbeliak mataku mendengarnya. Satu jumlah yang sangat besar.

"Tapi begitulah kita, bila tak penah dapat duit banyak dan tidak pandai merancang, macam-macam yang dibelanjakan. Pergi melancong ke sana ke mari. Makan sedap-sedap. Beli jam harganya sampai RM300,000." Beliau senyum dan menggegelng. "Kemudian beberapa hari lepas, ada yang telefon saya nak pinjam duit. Jam RM300,000 bila dijual balik cuma dapat RM100,000." Saya pun menggeleng sama. Jam paling mahal yang pernah saya beli cumalah RM150. Itu pun rasa menyesal sekejap. Sekadar jam, tapi ada ada gunanya. Paparan jam, tarikh dan hari amat penting bagi saya.

Beliau kemudian menyambung cerita. Berapa banyak wang persaraan yang diterima tidak pula dinyatakan. Tetapi saya yakin dalam bilangan juta-juta juga. Tuan Haji membuat perancangan rapi terhadap wangnya. Dia tidak 'menjolikan' atau rambang mata dengan duit yang banyak sebaliknya  berbelanja dengan berhemah. "Duit dapat banyak pun, akan habis satu hari nanti. Sebaliknya jika kita laburkan ke dalam hartanah, akan berambah meningkat nilainya."

Salah seorang anaknya bekerja di bahagian tanah dan tahu soal undang-undang tanah. Mereka anak beranak membeli tanah yang sesuai dan memecahkannya kepada lot-lot kecil yang sesuai untuk dibuat banglo. Beliau menyebutkan sebidang tanah di pinggir Cyberjaya-Putrajaya-Dengkil yang telah berjaya dijalankan dan mendapat pulangan yang lumayan. "Wang keuntungan itu kami buat pusingan untuk beli tanah di kawasan lain. Jadi duit itu akan berganda-ganda banyaknya. Cukuplah untuk membiayai kehidupan selepas bersara," kata beliau dengan tenang dan tersusun. "Tetapi kita, banyak mana pun duit tak bawa ke kubur pun. Bila dah masuk usia emas begini, saya banyakkan membaca buku agama seperti ini, dengar ceramah, masuk kelas-kelas agama."

Kami memasang telinga dan mendengar. Nasihat yang baik untuk orang muda seperti kami. Gagal merancang bererti merancang untuk gagal. Baik yang disemai, baiklah yang dituai. Perbualan kami bersambung, entri ini juga saya sambungkan di posting berikutnya. Terlalu panjang pula nanti


Jumaat, Julai 18, 2014

Doa pada sepuluh terakhir

Bismi'Llah.

Terjaga jam 3 pagi, melihat telefon berkelip-kelip. Rakan-rakan WA dalam group alma mater sudah bergegar dengan berita hancurnya MH17 di Ukraine seawal jam 1 pagi. Aku segera membaca twitter dan membaca kemaskini berita dari luar negeri. Ditembak oleh puak pemisah, ditembak jatuh, sepihan bersepahan di darat Rusia, mayat bergelimpangan, Obama mahu campur tangan, kotak hitam ditemui oleh puak pemisah - ini semua rencam berita dan mengundang banyak provokasi.

Saya tinggalkan dahulu telefon. Tugas penting sekarang ialah enghadap Tuhan pada sepuluh terakhir bagi mendapatkan ketenangan. Apa yang berlaku, apa yang akan terjadi, apa yang diramalkan semua sukar diramal. Ketika itu juga saya memutuskan untuk membuka kembali FB yang telah say atutup tepat seminggu yang lalu. Namun kali ini tujuan utama ialah atas tujuan kerja kerana saya menyedari sukarnya perhubungan di pejabat dan pihak berkenaan dengan kerja-kerja perumian dan tugas hakikiku di pejabat. Itu sahaja. Itu sahaja.

Kelajuan internet  sangat baik pagi ini. Astroawani.com membawakan berita terkini dan dapatlah saya melihat wajah serpihan MH17 yang berkecai dan hancur di daratan Rusia. Dalam penerbangan itu terdapat 295 penumpang termasuk 15 krew, ketika itu api sudah dipadamkan, asap memenuhi ruang dan barang milik penumpang yang masih elok dikumpulkan di suatu sudut. Beberapa pasport juga dihimpunkan sekali, termasuklah pasport Malaysia.

Jam 4 pagi, siaran langsung sidang akhbar bersama PM diadakan. Ternyata ini satu kejutan besar sesudah kehilangan MH370 yang masih belum ditemui lagi. presiden Obama sudah menelefon PM dan ini, kata PM 'tragic day in tragic year for Malaysia'

Ketika itu saya terbayang-bayang ketika dalam penerbangan ke Tokyo dengan MH88 dan pulang dari Tokyo  dengan MH89. Melihat wajah krew penerbangan ketika dalam MH89 dari Tokyo dua minggu yang lalu, saya terbayangkan teman mereka dalam .Entah apa perasaan mereka ketika itu. Wajah mereka saya perhatikan dan teliti seorang-seorang. Namun masing-masing tetap bertugas seperti biasa. Kini MH17 pula menjadi sasaran.


Dalam masa yang sama, Israel pula mengambil ksempatan. Berita terkini mengatakan 'Israel starts ground offensive in Gaza'.


Celakalah Israel!


Sepuluh hari terakhir ini, maa untuk kita berdoa. Teruskan berdoa. Itu sahaja senjata kita.




Rabu, Julai 16, 2014

[Lagu] Kaparinyo - Siti Nurhaliza

Terdengar lagu ini dalam kereta ketika memandu ke pejabat pagi tadi. Bait-bait liriknya indah di telinga dan sedap dibibir. Cepat-cept cari bila tiba di pejabat. Jadi halwa telinga bagi mengelak mengantuk ketika menyunting...



Kaparinyo - Siti Nurhaliza

Orang berinai berhitam kuku
Mandi dijirus si air mawar
Jikalau sampai hasrat hatiku
Racun ku minum jadi penawar 

Jikalau sampai hasrat hatiku
Racun ku minum jadi penawar 


Belum tersurat dalam hikayat
Ayam keluar mencari musang

Belum tersirat di dalam adat
Bunga keluar mencari kumbang 

Belum tersirat di dalam adat
Bunga keluar mencari kumbang 


Semenjak lembah bertambah dalam
Nampaknya gunung tinggi bertuah

Semenjak sejarah hawa dan adam
Alam berkembang berubah-ubah 

Semenjak sejarah hawa dan adam
Alam berkembang berubah-ubah 


Hasrat nak beli dulang bertepi
Barulah moleh untuk hidangan

Hajat nak cari yang sama sehati
Barulah molek makan sepinggan

Hajat nak cari yang sama sehati
Barulah molek makan sepinggan


Sungguhlah harum si bunga tanjung
Hati nak petik si bunga mawar

Rindu dan dendam tidak tertanggung
Budi setitik jadi penawar

Rindu dan dendam tidak tertanggung
Budi setitik jadi penawar


Sungguh melati senang dipetik
Harumnya mashyur seluruh alam

Sungguhpun budi hanya setitik
Langit dan bumi ada di dalam

Sungguhpun budi hanya setitik
Langit dan bumi ada di dalam


Lagu ini merupakan saduran dari lagu asal yang dinyanyikan oleh Elly Kassim dengan judul yang sama, Kaparinyo juga. Tetapi dalam bahasa Minang yang sebelum itu dibawakan oleh Oslan Hussein, juga dalam bahasa Minang.


Kaparinyo, babuai adiak babuai
Kaparinyo, babuai adiak babuai (ondeh sayang)
Babuai, babuai piciangkan mato
Yo malang, yo malang, babuai piciangkan mato


Kaparinyo, kok lah dapek kawan sasuai
Kaparinyo, kok lah dapek kawan sasuai (ondeh sayang)
Jan lah lupo, jan lah lupo jo kawan lamo
Yo malang, yo malang, jan lah lupo jo kawan lamo


Kaparinyo, duo tigo kuciang balari
Kaparinyo, duo tigo kuciang balari (ondeh sayang)
Ndak sarupo, ndak sarupo jo kuciang balang
Yo malang, yo malang, ndak sarupo jo kuciang balang


Kaparinyo, duo tigo buliah dicari
Kaparinyo, duo tigo buliah dicari (ondeh sayang)
Ndak sarupo, ndak sarupo jo nan hilang
Yo malang, yo malang, ndak sarupo jo nan hilang




Kaparinyo - Oslan Husein

Kaparinyo, kaparinyo lah lagu usali
Kaparinyo, lagu lah usali …
Marilah dendangkan kok samo, basamo lah samo
Mari manari basamo samo (oi kanduang)
Mari manari basamo samo

Kaparinyo, kirai salendang lah rantakkan kaki
Kaparinyo, rantakkan lah kaki …
Tuo lah jo mudo kok tari, marilah manari
Tuo jo mudo mari manari (manari)
Tuo jo mudo mari manari

Kaparinyo, indak den sangko lah si rigo-rigo
Kaparinyo, buruang lah sikikik
Buruang lah sikikik o tuan nan tabang lah tinggi
Mari manari basamo samo (oi sanak)
Mari manari basamo samo

Kaparinyo, indak den sangko lah si nan baiko
Kaparinyo, gadih den nan sorang
Gadih den nan sorang o tuan maracun lah hati
Gadih den sorang maracun hati (yo hati)
Gadih den sorang maracun hati




Kalau dalam versi Malaysia, lagu ini sudag disadur banyak kali oleh pelbagaipenyanyi,. Terbahru ialah Siti Nurhaliza. Malah lagu ini juga terdapat dalam filem Tunang Tuk Dukun (yang ada lagu Pulang Merantau). Nah, sejarah lagu petang-petang begini!

Jumaat, Julai 11, 2014

Pasca TIBF



Hari ini, Jumaat, seminggu yang lalu masih di Tokyo. Pagi-pagi dah keluar, pergi ke Asakusa dan tengok cenderamata. Tapi bila kembali ke hotel saya rasa gelisah. Memikirkan Tokyo terlalu penyayang. Mengapa dibelahan dunia Islam tidak begini sifatnya. Sambil memikirkan mahu pulang, saya bersyukur berada di Tokyo pada bulann puasa. Bermakna makan sekali sahaja, ketika berbuka. Sahur makan biskut atau roti atau bekalan meggi. Tadi buat pertama kali berbuka sendiri (buka bayar sendiri) bersama Syukri. Sebelum ini dilayan sebagai tetamu sebaiknya. Rabak juga poket bila mengira harga dalam Yen. Restoran Pakistan tadi bukannya sedap nasinya. Sepinggan nasi briyani kami kongsi tapi tak habis. Eh, kongsi sebab ada roti nan yang besar. Tegang perut rasanya. Tapi yang penting, yang sebenarnya ialah nafsu makan sudah berkurangan. Sebab bila kembali ke tanah air, selera makan tak seperti biasa. Bila berbuka, cuma mampu teguk air dan kurma kemudia solat. Selepas terawih baru rasa lapar. Ini dah terbiasa puasa 16 jam yang 2 jam lebih panjang dari Malaysia. Dalam keadaa begini, tiadalah saya mahu memaksa makan berlebih-lebihan. Ada sekali di tanah air, buka dengan biskut dua keping. Kemudian sahur baru makan. Semalam buat burger sendiri. Separuh dimakan masa berbuka, separuh lagi ketika sahur. Itu pun dah rasa penuh. Baguslah keadaan ini berpanjangan, boleh mengurangkan kadar makan yang selalu kita rasa tak cukup-cukup. Nasi pun baru sekali dijamah sejak menjejakkan kaki ke tanah air. Melihatkan keadaan ini, saya rasa boleh bertahan lama kalau kena duduk oversea lagi. Tolong hantar saya lagi!

Khamis, Julai 10, 2014

[Puisi] Apakah Sampai Padamu Berita Tentang Mahanazi? (Helvy Tiana Rosa)


Apakah Sampai Padamu Berita Tentang Mahanazi?
Helvy Tiana Rosa (sumber)

Kabar apakah yang sampai padamu tentang Palestina?
Apakah sampai padamu berita
tentang rumahrumah yang dihancurkan
tanahtanah meratap berpindah tuan,
bahkan manusia yg dibuldozer?
Apakah sampai padamu berita
tentang airmata yang tumpah
dan menjelma minuman seharihari
tentang jadwal makan yang hanya sehari sekali
atau listrik yang menyala cuma empat jam sehari?
Apakah sampai padamu
berita tentang kanakkanak yang tak lagi berbapak
tentang ibu mereka yang diperkosa atau diseret ke penjara?
Para balita yang menggenggam batu
dengan dua tangan mungil mereka
menghadang tentara zionis Israel
lalu tangan kaki mereka disayat dan dibuntungi
Apakah sampai padamu berita tentang masjidil Aqsha
di halamannya menggenang darah
dan tubuhtubuh yang terbongkar
Peluru yang berhamburan di udara
menyanyikan lagu kematian menyayat nadi
kekejaman yang melebihi fiksi
dan semua film yang pernah kau tonton
di bioskop dan televisi
Kebiadaban yang mahanazi
Tapi orangorang di negeriku masih saja mengernyitkan kening:
“Palestina? Untuk apa memikirkan Palestina?
Persoalan di negeri sendiri menjulang!”
Mereka bersungutsungut tak suka
Membatu, tak jarang terpengaruh
menuduh pejuang kemerdekaan Palestina
yang membela tanah air mereka sendiri
sebagai teroris!
Duhai, maka kukatakan pada mereka:
Tanpa abai pada semua persoalan di negeri ini
Atas nama kemanusiaan: menyala-lah!
Kita tak bisa hanya diam
menyaksi pagelaran mahanazi
sambil mengunyah menu empat sehat lima sempurna
dan bercanda di ruang keluarga
kita tak bisa sekadar
menampung pembantaianpembantaian itu dalam batin
atau purapura tak peduli
Seorang teman Turki berkata:
mereka yang membatasi ruang kemanusiaan
dengan batasbatas negara
sesungguhnya belum mengerti makna kemanusiaan
Hai Amr Moussa tanyakan pada Liga Arab
belum tibakah masanya bagi kalian
bersatu, membuka hati, berani
berhenti mengamini nafsu Amerika
yang seharusnya kita taruh di bawah sepatu?
Hai Ban Ki Moon,
apakah Perserikatan Bangsa Bangsa itu nyata?
Sebab tak pernah kami dengar
PBB mengutuk dan memberi sanksi
pada mahanazi teroris zionis Israel
yang pongah melucuti kemanusiaan dan keberadaban
dari wajah dan hati dunia
Apakah kalian, apakah kita tak malu
Pada para syuhada flotilla, Rachel Corrie, Yoyoh Yusroh
dan George Galloway?
Karena sesungguhnya kita bisa melakukan sesuatu:
menyebarkan tragedi keji ini pada hatihati yang bersih,
memberi meski sedikit apa yang kita punya
dan mendoakan Palestina
Apakah sampai padamu, berita tentang mahanazi itu?
Tentang Palestina yang bersemayam kokoh
di hati mereka yang diberi kurnia?
Seperti cinta yang tak bisa kau hapus
dari penglihatan dan ingatan,
airmata, darah, dan denyut nadi manusia
Lawan Mahanazi!
Helvy Tiana Rosa
Depok, 25 Juni 2011

Isnin, Julai 07, 2014

Catatan dari Tokyo #4

Kartunis Datuk Lat yang menyertai 21st Tokyo International Book Fair singgah di gerai Klasika Media dan berbual-bual tentang penerbitan majalah Qalam serta tulisan Jawi yang menimbulkan minat beliau. Malah Datuk Lat turut menghadiri Seminar "Dari Warisan ke Wawasan: Perumian dan Pengarkiban Elektronik Majalah Bulanan Jawi-Melayu dan Islam serta Pembangunannya Untuk Penerbitan, Pendidikan dan Penyelidikan" yang diadakan sempena TIBF ini. Buku Datuk Lat berjudul Kampung Boy yang pernah diterbitkan di Jepun pada 1984 turut dilancarkan kembali di sini. Seminar tersebut dianjurkan bersama oleh Centre for Integrated Area studies, Kyoto Universiti; Klasika Media-Akademi Jawi Malaysia dan Perbadanan Kota Buku Malaysia.

Terima kasih kepada Datuk Lat yang menunjukkan minat untuk membeli set majalah Qalam.


~ Catatan dari 21st Tokyo International Book Fair, Tokyo, Jepun


— with Muhammad Teja at Tokyo Big Sight.


Ahad, Julai 06, 2014

[Puisi] I Belong There (Mahmoud Darwish)


I Belong There. 
Mahmoud Darwish (1941 - 2008)
 .
 I belong there. I have many memories. I was born as everyone is born.
 I have a mother, a house with many windows, brothers, friends, and a prison cell
 with a chilly window! I have a wave snatched by seagulls, a panorama of my own.
 I have a saturated meadow. In the deep horizon of my word, I have a moon,
 a bird’s sustenance, and an immortal olive tree.
 I have lived on the land long before swords turned man into prey.
 I belong there. When heaven mourns for her mother, I return heaven to 
 her mother.
 And I cry so that a returning cloud might carry my tears.
 To break the rules, I have learned all the words needed for a trial by blood.
 I have learned and dismantled all the words in order to draw from them a 
 single word: Home.

 Setiap tahun, setiap kali Ramadhan, Israel memang minum darah rakyat Palestin. Itu pun kalau kamu sedar 

#palestine #prayforgaza #PalestineUnderAttack 

Sabtu, Julai 05, 2014

Catatan dari Tokyo #2



Jika membeli buku pada kadar banyak hingga membebankan bahu, jangan khuatir. PLUS Cargo Services menanti anda di pintu keluar bagi menghantar buku yang anda beli hingga ke pintu rumah. Perkhidmatan sampingan ini di sediakan di 21st Tokyo International Book Fair.

~ Catatan dari 21st Tokyo International Book Fair, Tokyo, Jepun — at Tokyo Big Sight


Jumaat, Julai 04, 2014

Catatan dari Tokyo #2

Awal Jun yang lalu ke Chennai, menutup Jun pula ke Tokyo. Dari Chennai ke Tokyo, memanglah banyak perkara yang membezakan. Bagaikan langit dengan bumi. Cuma dua perkara yang membuatkan saya terkesan. Pertama, di Tokyo hon tidak langsung berfungsi. Kedua, mana semua orang ni? Sibuk bekerja ya?

Gambar ini berhadapan (nb: sekitar) Jimbocho Book Town, Kanda Chiyoda-ki. Selamat bersahur. Subuh di sini pukul 2.45 pagi (atau 1.45 pagi waktu Malaysia).

~ Catatan dari 21st Tokyo International Book Fair, Tokyo, Jepun









Khamis, Julai 03, 2014

Catatan dari Tokyo #1

Asalnya saya tidak mahu mencatat banyak tentang Tokyo dan meletakkannya ke dalam FB. Seperti selalu, saya cuma membawa buku catatan dan menuliskan apa-apa yang terlintas pada waktu senggang. Tapi bila diminta mencatat lebih panjang, maka tergerak pula untuk berkongsi rasa. Satu demi satu status di FB saya letakkan, bercerita tentang Tokyo dan 21st Tokyo International Book Fair yang berlangsung di Tokyo, Jepun. Kebetulan talian internet di hotel pun bagus, maka mudah menaip menerusi ipad. Jadi, saya salin semuanya di sini tanpa menukar apa-apa. Cuma gambar ada perubahan sedikit kerana menggunakan gambar dari kamera. Semoga bermanfaat buat semua.

---


Setengah tahun telah berlalu, hari ini memasuki setengah tahun kedua 2014. Ramadan kali ini membawa rahmat menuju ke tanah nan asing. Bersama tulisan Jawi, diri ini mengembara ke belahan lain dunia kerana mereka mengerti nilai dan harga sebuah tulisan yang tidak dipandang di tanah air sendiri. Kini bukan lagi masa untuk memperolok-olokkan tulisan Jawi. Selamat berpuasa



Pandangan dari tingkap dan sayap sebelum menyapu awan

Wajah KLIA seawal jam 7.30 pagi Isnin


Rabu, Julai 02, 2014

Rabu Bisu #12

Jmbocho Book Town yang mengiurkan

Buku-buku diletakkan di kaki lima kedai
Pilihlah mana yang disukai