Sabtu, Oktober 04, 2014

K-Pop Sukan Asia Incheon 2014

Jumlah kutipan pingat negara selepas tamat 16 hari Sukan Asia 2014

Dalam upacara penutup Sukan Asia Incheon 2014 petang tadi, wajah-wajah ala-K-pop beraksi dalam slot khas 'One Asia United Through Taekwando'. Meski pun kita dah tahu taekwando datang dari Korea, mereka tetap tak tinggal mempersembahkan kehebatan seni mempertahankan diri ini kerana mereka tahu, satu Asia melihat mereka. Kita berharap, inilah yang sepatutnya ada bagi memperkenalkan sesuatu milik kita, silat misalnya, bukan sekadar acara 'tarian ala-citrawarna Dataran Merdeka' yang di dalamnya tidak pun pekat dengan keasliannya.

Kita juga berharap ada pembaharuan menyeluruh dalam bidang sukan, yang persembahannya merudum jika dilihat pada Sukan Komanwel dan Sukan Asia. Team talent search patut masuk ke ceruk pedalaman dan kawasan kampung mencari anak muda yang berbakat tapi tidak dicungkil bakatnya oleh pihak sekolah. Menjadi atlit negara mungkin boleh menjadi motivasi untuk keluar dari ruang kemiskinan dan membawa mereka berkeliling seluruh dunia menyertai pertandingan demi pertandingan.

Dahulu, bakat Amirul Hamizan Ibrahim, ahli angkat berat, dikenalpasti selepas dia dan rakan-rakan dilihat mengangkat tong-tong ikan yang berat di pangkalan Rompin. Dia dilatih dengan betul dan menjadi jaguh angkat berat. Ramai lagi kita pasti ada tersorok - seperti yang berjalan kaki ke sekolah, yang menunggang basikal setiap hari, yang masuk kebun mengangkat getah, yang gigih membanting padi, yang menangkap ikan di lautan, yang turun naik bukit masuk ke hutan. Kita perlu faham tren sekarang, anak-anak bandar lebih gemar dengan sukan indoor yang tidak menggelapkan kulit, tak berpeluh dipanah mentari dan lebih selamat dari risiko outdoor yang tidak pasti. Anak-anak kampung ini boleh mengimbangi kekurangan itu.

Ini juga angan-angan saya waktu kecil dahulu - kalaulah talent search jumpa bakat saya dan kawan-kawan waktu sekolah - mungkin dah jadi atlit negara. Itu mungkin angan-angan sahaja. Angan-angan yang sudah terbunuh

*perenggan akhir tu tak usah percaya sangat

Tiada ulasan: