Jumaat, Oktober 17, 2014

Membetulkan yang salah

Aku bukanlah baru mengetahui kewujudan Cik Srikandi. Penah dulu dengar tentang Mistisfile dan Alter Terahsia, tetapi kerana perlu bayar, kena daftar, maka aku jadi tak berminat nak ikut segala tulisannya. Cuma setahun kebelakangan ini, bila tahu kewujudannya dalam FB (aku lewat tahu rupanya), maka aku selongkar setiap apa yang ditulisnya. Dari FB, aku ke semua blognya. Secara peribadi, aku berminat dengan segala tulisan beliau. Dia lengkap fakta dan berani menepis segala fakta yang tidak benar. Dia mempunyai maklumat yang lengkap hingga kita tak rasa silap dan boleh pula membetulkan maklumat orang lain dengan sebaiknya. Kita tak tahu siapa dia, dia menjaga identiti dengan cukup ketat. Maka ini cukup bagus kerana tidak akan ada orang mampu membaca dia dengan prejudis, dan percaya sesungguhnya dengan kajian yang cuba dilakukan sendiri. Dia menulis sambil mengusik hingga tidak terasa kita telah membaca satu tulisan yang panjang. Sambil dia tidak lupa menyelitkan nasihat agar Melayu sentiasa ingat tentang asal diri Melayu.

Ini mengingatkan juga aku pada Dr Hafidzi Mohd Noor. Beliau pensyarah botani di UPM, pejuang NGO Palestin dan self-taught historian. Ketika menghadiri dua seminar sejarahnya dahulu, aku merasa kagum dengan keupayaannya mencantumkan fakta yang dibaca menerusi kajian orientalis dan sumber tempatan. Ini tidak semua orang oleh buat, apatah lagi mengusahakan sendiri tulisan tanpa perlu dana atau geran. Dengan minat, segala-galanya boleh.

Menerusi dua insan ini, aku serap semangatnya dalam mengharungi perjalanan kesarjanaanku dalam dua tahun mendatang. Masih memikirkan skop kajian dan fokus tesis, tetapi aku sudah nampak apa yang perlu dikaji. Sejarah kita ada silapnya dan masih tidak terlewat untuk idperbetulkan. Kita ada banyak sumber yang belum dikaji dan aku mahu menggalas tugas itu. Doakan ku, sahabat.





Tiada ulasan: