Jumaat, April 24, 2015

Kesongsangan

1) Lapan belas tahun yang lalu, bangunan inilah yang selalu ku perhatikan setiap pagi usai Subuh dari koridor tingkat enam asrama di Jalan Pantai Baru. Pembinaan bangunan ini dan disekitarnya terbantut dan terbengkalai agak lama oleh kegawatan ekonomi yang ketika itu perlahan-lahan mengetuk pintu ekonomi negara-negara Asia.


2) Usai pulang dari sebuah 'lapang sasar' dan melihat bagaimana 'butir-butir peluru' dihamburkan dari muncung senapang ke arah papan sasaran, kita akan se...gera dibawa melihat diri - di manakah kita nanti bila peluru itu dihalakan ke arah kita. Sama ada mahu menjadi peluru, papan sasar, si pembidik atau bersorak melihat dari jauh.


3) Melihat bangunan ini sebelum hujan turun petang tadi membawa ingatan diri yang sudah tercampak lama di kota yang ripuh dan rapuh. Hujan yang turun saban petang cepat membasahkan diri sebelum sempat menyarung baju hujan. Perjalanan pulang sengaja mengambil jalan yang sepi tetapi jauh bagi memberi ruang untuk kepala memikirkan perihal peluru-peluru yang terlepas dari muncung senapang tadi.


4) Hujan ini tidak lama, tapi cukup membasahkan. A rider, I am

Tiada ulasan: