Khamis, April 16, 2015

Sebuah gambar lama

Saya ingat lagi ketika menyertai bengkel penulisan di KL beberapa tahun lepas, Dr Lim Swee Tin menyarankan peserta membaca iklan-iklan dari majalah lama kerana mempunyai susunan ayat yang baik dan jelas. Ini penting bagi penulis yang mahu menghasilkan puisi kerana iklan mempunyai struktur bahasa yang ringkas dan padat bagi menarik perhatian pembaca. Ia tidak jauh dari sifat puisi yang nampak ringkas tetapi padat.


Ketika mengkatalog beribu-ribu salinan gambar, saya tertarik pa...da iklan Grundig ini yang tersiar dalam majalah Mastika, Ogos 1957. Syarikat Grundig membuat ucapan kemerdekaan kepada Tanah Melayu tetapi disertakan dengan iklannya yang amat baik dan menarik.


Iklannya berbunyi:
"Sebagaimana kemerdekaan membuktikan suatu kejayaan untuk rakyat Malaya, begitu juga nama Grundig yang turut melaksanakan suatu kejayaan berkenaan kesempurnaan tekniknya yang paling tinggi.


Dengarlah dari sebarang radio-radio dan radiogram Grundig yang termasyhur itu dan perhatikan bagaimana kecekapan kejuruteraannya yang menghairankan dan dapat memberikan kepada kamu pengeluaran suara yang paling akhir."


*Status gambar belum disunting, jadi tidak dapat dikongsikan dengan sebaiknya

Tiada ulasan: