Sabtu, Mei 16, 2015

Tangan yang menanti

Ramai berkongsi pandangan tentang isu pencabulan kanak-kanak atau pedofil seperti yang diutarakan dalam laman FB Wardina. Ada yang salin bulat-bulat ke dinding FB sendiri kemudian berkeluh kesah, risau dan takut.


Saya tak mengikuti perbincangan ini tetapi ada yang menyampaikan apa yang berlaku. Itu pun saya tak ambil tahu, apa yang mereka cerita pun tidak saya baca.


Mengapa?
...
Kalau kita dekat dengan masyarakat, kita akan tahu betapa sakitnya masyarakat. Mereka telah lama menderita. Mereka telah lama terpinggir dari menerima huluran tangan kita. Ada antara kita yang menutup mata, enggan mahu menerima masalah disekeliling dan enak dalam dunia sendiri. Kononnya ada perkara yang lebih penting untuk diperhatikan.


Masyarakat kita telah lama sakit. Keluarlah dari tempurung kehidupan mu. Bantulah insan disekeliling kita. Mengacung aksara di hadapan monitor tidak akan membawa kamu ke mana-mana. Mereka akan tetap lapar, tetap sedih, tetap buta huruf, tetap keseorangan.


Tidak semestinya perlu menyertai mana-mana organisasi atau pertubuhan sukarela tetapi memadailah dengan bergerak sendiri. Mereka mungkin jiran dalam kejiranan mu, teman sepejabat mu atau rakan anak mu di sekolah. Mereka ada di mana-mana. Mana mungkin kita mengharapkan seorang Perdana Menteri atau Ahli Parlimen atau Pegawai Daerah atau ketua kampung memerhatikan isu yang sepatutnya diketahui terlebih dahulu oleh jiran sebelah menyebelahnya.


Kembalilah kepada masyarakat. Mereka memerlukanmu

Tiada ulasan: