Rabu, Jun 03, 2015

Sebuah rasa

 Rasa cinta itu hanya dapat dinilai oleh mereka yang jatuh cinta. Bagaimana halusnya perasaan itu, rapuhnya hati, pedihnya jiwa, bergelodak ingatan, terganggu perkataan, berkecamuk tindakan, gelisah perbuatan dan resah yang menjadi teman. Sering teringat-ingat dan terganggu. Perasaan ini dapat ketahui apabila kita sendiri jatuh cinta. Itu perasaan yang sukar diungkapkan.

Begitulah juga dengan ahli sufi. Apa yang mereka rasa hanya merekalah yang faham. Bagaimana mereka dalam cinta yang tinggi kepada Tuhan, perasaan yang dialami, dalamnya perasaan, jernihnya pemikiran, halusnya jiwa dan sucinya hati itu meraka yang rasa. Sukar sekali diungkapkan. Walau pun ada yang cuba menyatakan begitu begini perasaan itu tetapi tidak sama dengan yang merasa. Malah mereka sendiri pun sukar untuk mengungkapkannya. Biarlah cinta kepada Tuhan itu antara mereka dengan Tuhan. Tiada kata-kata yang boleh menggambarkan.

Kalau pun ada yang cuba mengatakan ahli sufi begitu dan begini sifatnya, ia cuma sebahagian kecil sahaja dari apa yang mereka rasa. Selebihnya, kita kena alami sendiri. Kita sendiri perlu berada di tempat iti.

Begitulah nikmat perasaan. Apabila melibatkan cinta, rasalah dahulu barulah tahu betapa dalamnya perasaan itu.

Tiada ulasan: