Sabtu, November 07, 2015

Apa yang Islam bawa kepada peradaban Barat?

Walaupun dah minta nak buat pembentangan minggu depan, aku minta juga giliran harini walaupun data bersepah dalam kepala. Minggu ni oleh kerana banyak kerja luar, sampai rumah terus rasa penat dan tak dapat menelaah seperti selalu. Dalam keadaan fakta tak tersusun, aku tiba-tiba dapat idea untuk membentangkan perkara lain bila melihat pembentangan kawan-kawan berfokus pada isu yang mereka minati.

Bagi menjawab soalan "What has Islam brought to Western Civilization", asalnya ingin bercakap tentang kesan Islam terhadap kesusasteraan Barat namun aku perkecilkan kepada sumbangan perpustakaan Islam sebagai sebuah institusi ilmiah kepada peradaban Barat. Ilham ini terhasil bila aku teringat pada bacaan terhadap Mehdi Nakosteen yang menceritakan bagaimana meriahnya budaya ilmu yang lahir menerusi perpustakaan pada zaman kegemilangan tamadun Islam di Baghdad dan Andalus. 
Tanpa disangka Prof puji pembentangan singkatku yang berterabur. Memang banyak sumbangan ilmuan Islam dalam bidang keilmuan yang lahir menerusi perpustakaan peribadi dan perpustakaan awam dari aktiviti terjemahan, penyalinan, kajian dan syarahan awam. Hal ini pernah aku tuliskan dalam artikel yang diterbitkan dalam buku Kapsul Nurani. Perpustakaan dahulu siap ada kopi dan bilik tidur untuk ilmuan mengkaji dan membaca tanpa perku balik ke rumah!

Minggu depan kena bentang sekali lagi dengan fakta yang tersusun dan terperinci. Dalam gambar ini, seorang teman membuat nota ringkas hasil dari pembentangan kami. Cantik tulisannya.

Terima kasih Prof, lega rasanya malam ini.

Tiada ulasan: